Laden...

5 tips bij het maken van een recruitment video

Ken jij de meerwaarde van een wervingsvideo maken al? Je kunt er heel wat kanten mee op. Een andere naam voor een recruitment video is de “vacaturevideo”. In plaats van een geschreven video te plaatsen, vertel je het in videovorm. Je kunt de geschreven tekst er natuurlijk altijd naast gebruiken. Waarom gebruik je nu precies een recruitment video? Niet alleen om werkzoekenden over de streep te trekken bij jou te solliciteren, maar ook om de meest relevante sollicitaties te krijgen. In de video besteed je aandacht aan de functie en aan je bedrijf.

Bespaar jezelf een voorselectie

Sollicitanten krijgen een beter beeld of het werk en het bedrijf bij hen past of niet. Met andere woorden: de kans dat mensen afhaken, neemt aanzienlijk af. Dat bespaart jou tijd. Niets is zo vervelend als veel tijd in sollicitatiegesprekken steken zonder dat dit vruchten afwerpt.

Tot de verbeelding spreken

Video spreekt tot de verbeelding. Dankzij een goed opzette wervingsvideo zul je meer sollicitanten aantrekken. Mensen zullen enthousiast zijn over wat je te vertellen en te bieden hebt. Weet jij het bedrijf en de functie met veel schwung te presenteren, dan maak je mensen zeker warm. Zorg er natuurlijk wel voor dat je het realistisch houdt: vermijd de roze bril.

Voeg een video interview toe

Een video interview opnemen om je recruitment video verder te verrijken? Dat is helemaal geen gek idee. Het video interview hou je bijvoorbeeld met de baas, of beter nog: met de collega’s op de werkvloer waar de persoon in zijn of haar nieuwe functie mee te maken krijgt.

Recruitment video maken: hier let je op

Als je een recruitment video maakt, vergeet dat het volgende niet:

  • Deel behalve de basisinformatie (uur-contract, salaris, extra voorwaarden) ook je contactgegevens. Zonder contactgegevens kunnen sollicitanten je niet bereiken. Maak ook duidelijk dat ze hier terecht kunnen voor vragen.
  • Té hoge verwachtingen stellen is not-done (leg niet teveel druk op de schouders van de sollicitant – deze komt je versterken, niet ‘verlossen’)
  • Beantwoord mogelijke vragen van sollicitanten al in de recruitment video
  • Hou de video kort – korte video’s scoren beter dan lange. Als je het bondig kan zeggen, maak het dan vooral niet wollig. Beperk je tot de kern van het verhaal: de feiten.
  • “Work hard, play hard” – een werkplek waar uitsluitend knoeperhard gewerkt moet worden: daar zit niemand op te wachten. Laat ook zien wat voor leuks je bedrijf te bieden heeft. Bijvoorbeeld in de vorm van bedrijfsuitjes, of een personeelsruimte met voetbaltafel.

Vergeet je call to action niet

Verlies het doel van je video niet uit het oog: werkzoekenden motiveren voor de functie te solliciteren. Voeg een duidelijke call to action toe, iets in de richting van “geïnteresseerd? Stuur dan snel je CV plus motivatie naar…” Vergeet ook niet de deadline voor sollicitaties te vermelden.

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

We worden dagelijks overspoeld met reclame, en opvallen wordt steeds lastiger. Commercials worden geskipped en banners worden weggeklikt zonder dat

...

In een wereld waar digitale marketing snel evolueert, blijft lokaal adverteren een essentieel element voor bedrijven die hun gemeenschap willen

...

AI is al lang geen toekomstmuziek meer, maar een goed geoliede machine (met hier en daar soms nog een enkele

...

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is de kunst en wetenschap van het optimaliseren van je website om hoger te scoren

...

Wil je met de website van je bedrijf hoger in zoekmachineresultaten komen, zodat potentiële klanten je sneller vinden? Er zijn

...

In de wereld van het midden- en kleinbedrijf (MKB) is het delen van kennis en informatie een effectieve manier om

...

Brandmanagement is een essentieel onderdeel van moderne marketingstrategieën. Het draait om het zorgvuldig beheren en versterken van je merk, zodat

...

In een tijd waarin consumenten overspoeld worden met informatie en merken, is het een uitdaging om op te vallen. Hoe

...

Branding is een essentieel onderdeel van elke succesvolle bedrijfsstrategie. Het creëert een herkenbare identiteit voor je bedrijf, die je onderscheidt

...

In de wereld van marketing en promotie is er een opvallende trend gaande: steeds meer bedrijven en merken ontdekken de

...

Ben je op zoek naar een professionele website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je jouw bedrijf

...

Crossmedia House, een vooraanstaand marketingbureau, staat synoniem voor alles wat te maken heeft met online marketing en webontwikkeling. In deze

...

Instagram is niet meer weg te denken uit de digitale marketingwereld. Voor ondernemers biedt dit platform een gouden kans om

...

De Impact van Kwalitatieve Vastgoedfoto’s op Woningverkoop In de hedendaagse vastgoedmarkt speelt visuele presentatie een cruciale rol. Met de opkomst

...

Je wilt goed gevonden worden door zoekmachines als Google. Ben je goed vindbaar, dan weten (potentiële) klanten je namelijk ook

...

Bij het runnen van een bedrijf is zichtbaarheid ontzettend belangrijk om klanten te trekken en te behouden. Maar hoe zorg

...