inter Zakelijk
Image default
Bedrijven en samenleving

Content is king

Content is king

Content is king, is een zinnetje dat je tegenkomt als je je verdiept in de wereld van de marketing. In alle gelederen van onze samenleving blijken geschreven teksten enorm van belang. Maar we lezen toch minder, horen we je zeggen. Klopt, dat zit zo… 

Er wordt veel geschreven en steeds minder gelezen. Dat kan natuurlijk, maar dat zou betekenen dat wat er geschreven wordt eigenlijk niet wordt gelezen. Niets is meer frustrerend voor tekstschrijvers. 

Gelukkig is dat niet het geval. Er worden minder boeken gelezen en jongeren kiezen vaker voor het online aangeboden nieuws, in plaats van het lezen van een fysieke papieren krant. Dat is in het straatbeeld al goed te zien waar zelden een krant uit een rugtas heren puilt, maar waar je de mensen wel hun smartphone ziet gebruiken. Onder andere om het dagelijkse nieuws op te volgen en dus te lezen. Toegegeven, het is anders dan een boek lezen, maar we lezen wel degelijk. En best veel. 

Hiermee hebben we direct de grootste bron van teksten te pakken: websites, online platforms en social media. Dat zijn de plaatsen waar tegenwoordig de meeste teksten terecht komen. En waar ze ook gelezen worden. 

Journalistiek en marketing gaan soms wel en soms niet samen

Dit zijn de plekken waar journalistiek en marketing elkaar ontmoeten en wedijveren om ruimte. Soms gaan ze met elkaar de strijd aan, een andere keer vullen ze elkaar aan. Maar in alle gevallen zijn teksten, noem het content, van een enorme waarde. Content is king. 

Websites en blogs

Bedrijven wensen goed lopende websites, het liefst aangevuld met blogs. De werkgever die hier geen kaas van heeft gegeten of eigenlijk geen tijd heeft om zelf te schrijven, huurt hier tekstschrijvers voor in. Tenzij een medewerker het in de pen heeft, maar veelal leidt dit tot tenenkrommende ‘stukjes’. Een goede blog vraagt om een verhaal dat op een professionele manier geschreven wordt. =

Platforms en verkoopsites

Online platforms zijn er in alle soorten en maten. Koop eens een Kipling tas en leer eerst het merk kennen via een verkoopsite die hier serieus aandacht aan besteedt. De productinformatie wordt deskundig uitgeschreven en ook hier tref je blogs die niet alleen op het platform worden geplaatst, maar ook hun weg vinden naar social media. Marketing-skills zijn onontbeerlijk om deze kruisbestuiving te bewerkstelligen, en het werkt. 

Verhalen over tassen

Marketingmedewerkers werken nauw samen met tekstschrijvers zodat niet alleen de tekst goed leesbaar is en inhoud heeft, maar ook de juiste doelgroep wordt bereikt. En zo mogelijk zet die tekst, ofwel de inhoud ervan, jou aan tot de aanschaf van die tas van Kipling. Of het nu gaat om een zakelijke laptoptas, een schooltas heren of een clutch voor de dames. Het wordt allemaal even serieus genomen én uitgeschreven. Verhalen over tassen, wie had dat ooit gedacht toen er van een digitaal tijdperk nog geen sprake was.