Wanneer je in een supermarkt loopt word je omringd door talloze producten. Allemaal zijn ze netjes verpakt en klaar om mee naar huis genomen te worden. Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige producten in meerdere lagen verpakking zitten? Dit komt omdat er verschillende soorten verpakkingen zijn. Namelijk: primaire, secundaire en tertiaire verpakkingen. In deze blog gaan we kijken naar de verschillende verpakkingen. Primaire verpakkingDe primaire verpakking is de eerste en directe verpakking om het product heen. Het is de verpakking die in direct contact komt met het product. Denk bijvoorbeeld aan de tube waarin tandpasta zit, het blikje waarin frisdrank zit en de zak waarin chips zit. Het belangrijkste doel van de primaire verpakking is om het product te beschermen en te bewaren. Ook staat op de zijkant informatie voor de consument over het product. Secundaire verpakkingDit is de verpakking die de primaire verpakking beschermt. Het is vaak de verpakking die de consument ziet wanneer hij of zijn in een winkel rondloopt. Denk bijvoorbeeld aan het kartonnen doosje waarin blikjes frisdrank zitten of de grotere doos waarin meerdere kleine zakjes chips zijn verpakt. Secundaire verpakkingen zijn niet alleen voor de bescherming, maar kan ook belangrijk zijn voor branding en marketing. Het maakt het ook gemakkelijker voor winkels om producten op te slaan en stapelen. Een winkel als Lidl maakt hier goed gebruik van. Tertiaire verpakkingDit type verpakking wordt gebruikt voor bulktransport en opslag. Het is de verpakking die de secundaire verpakkingen groepeert en beschermt. Denk bijvoorbeeld aan de pallet waarop dozen met producten zijn gestapeld voor transport of de grote kratten of containers waarin producten worden vervoerd. Het belangrijkste doel van tertiaire verpakking is om grote hoeveelheden producten efficiënt en veilig te vervoeren en op te slaan. Lees hier meer over de betekenis van tertiaire verpakking. |
http://spectrumwebdesign.nl/ |