Een advocaat is er om u te helpen bij juridische kwesties en geschillen. Het is belangrijk om te weten dat u als cliënt het recht heeft om een klacht in te dienen bij het advocatenkantoor waarbij uw advocaat werkt. In dit artikel bespreken we de klachtenregeling bij een advocatenkantoor en wat u kunt doen als u ontevreden bent over de dienstverlening. Wat is een klachtenregeling?Een klachtenregeling is een procedure waarin wordt beschreven hoe een klacht wordt afgehandeld en hoe u als cliënt een klacht kunt indienen. Dit geldt ook bij Aspremont. Advocaten zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben en deze kenbaar te maken aan hun cliënten. Dit is vastgelegd in de Verordening op de advocatuur. Hoe werkt de klachtenregeling bij een advocatenkantoor?Als u niet tevreden bent over de dienstverlening van uw advocaat, kunt u een klacht indienen bij het advocatenkantoor waarbij hij of zij werkzaam is. Het advocatenkantoor zal vervolgens de klacht in behandeling nemen en contact opnemen met u als cliënt om de klacht te bespreken. Het doel van de klachtenregeling is om tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Wat zijn de stappen in de klachtenregeling?De klachtenregeling bij een advocatenkantoor bestaat uit verschillende stappen. Als u een klacht heeft, dient u deze schriftelijk in bij het advocatenkantoor. In de klachtbrief beschrijft u de klacht en geeft u aan wat uw wensen zijn met betrekking tot de oplossing van de klacht. Het advocatenkantoor zal vervolgens de klacht in behandeling nemen en contact opnemen met u om de klacht te bespreken. Het kan zijn dat het advocatenkantoor een interne klachtenfunctionaris heeft. De klachtenfunctionaris zal de klacht dan in behandeling nemen en kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Als er geen oplossing gevonden kan worden, wordt de klacht voorgelegd aan de Raad van Toezicht. Wat is de Raad van Toezicht?De Raad van Toezicht is een onafhankelijk orgaan dat is ingesteld door de Nederlandse Orde van Advocaten. De Raad van Toezicht houdt toezicht op de advocatuur en behandelt klachten van cliënten over advocaten. Als de klacht niet opgelost kan worden door het advocatenkantoor zelf, dan kan de klacht voorgelegd worden aan de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht zal dan een uitspraak doen over de klacht. |