In het huidige commerciële speelveld valt het nog niet mee om de aandacht van je potentiële klanten te krijgen en vervolgens vast te houden. Je hebt een onderneming die wel degelijk een goede naam heeft opgebouwd, maar jouw merk ligt nog niet op eenieders tong. Je besteedt veel aandacht aan je marketingactiviteiten en je merkt elk jaar dat je budget toeneemt. Toch vraag je je wel eens af of je marketingcampagnes niet een stuk efficiënter kunnen. Meer resultaat voor minder marketing-euro’s en dat alles in minder tijd. Door online media monitoring leg je hiervoor een basis. Belangrijke verschillen tussen traditionele mediakanalen en online mediakanalenToen we nog voornamelijk gebruik maakten van traditionele mediakanalen, waren inspanningen makkelijker te volgen en de resultaten beter te evalueren. Je had een keuze uit radio- en tv-reclame, marketingcampagnes via landelijke kranten of juist regionale en via tijdschriften. Met affiches, billboards en sponsoring van sportactiviteiten wisten velen hun naamsbekendheid te vergroten. Dit kon enige tijd in beslag nemen. Nu het accent is verschoven naar online marketing, is er een wereld opengegaan. Naast online varianten van traditionele media hebben we ook te maken met social media waarop onze marketinguitingen worden verspreid. De rol van bloggers, vloggers en andere influencers is danig gegroeid. Het is heel goed mogelijk dat vooral kleinere of middelgrote bedrijven het zicht kwijtraken in een online mediamarkt die sterk in beweging is. Online media monitoring – welke media zijn belangrijk?Wil je orde in de mediachaos scheppen, dan is het cruciaal dat je van tevoren bepaalt welke online mediakanalen voor jou van belang zijn. Daarnaast hou je via online media monitoring ook in de gaten of er mediakanalen zijn die aan je aandacht zijn ontsnapt. Zo kan een bedrijf als Media Info Groep ongeveer 100.000 Nederlandse mediakanalen in de gaten houden. Hoe krijgen beslissers door online media monitoring de beste informatie?Hoe gaat online media monitoring door Media Info Groep in zijn werk? Op de leesafdeling van deze dienstverlener wordt door middel van zoekopdrachten bepaald in welke artikelen en via welke kanalen je boodschap wordt verspreid. De artikelen waarin je marketingboodschap voorkomt, worden verzameld en voorzien van metadata zoals het bereik van het medium en de mediawaarde. Ook beoordeelt de leesafdeling de relevantie van de diverse media-uitingen voor jouw bedrijf. Is het dan goed mogelijk om de resultaten van offline marketingactiviteiten en online marketingactiviteiten met elkaar te vergelijken? Dit kan, mits je gebruik maakt van een uniforme en adequate meetmethode. Online media monitoring – in huis of toch uitbesteden?Stel, je bedrijf staat voor een belangrijke introductie van een nieuwe productlijn, een nieuw dienstenpakket of een grote campagne om de algehele naamsbekendheid te vergroten. Of je campagne succesvol is, zal afhangen van je mediastrategie. Je kunt uiteraard veel van de benodigde activiteiten aan je eigen marketingafdeling uitbesteden, maar de kans is groot dat ze overvraagd worden. Het kan zeer voordelig zijn om online media monitoring uit te besteden aan een bedrijf dat hier jarenlange ervaring mee heeft. Daarmee vergroot je de kans dat je marketinginspanningen ook daadwerkelijk rendement gaan opleveren.
|