inter Zakelijk
Image default
Werkgelegenheid

6 tips voor het werven van technici

Ben je op zoek naar technisch personeel? Dan kan de krapte op de arbeidsmarkt je in de weg zitten. Momenteel is er meer vraag naar technisch geschoolde arbeidskrachten, dan dat er beschikbaar zijn. Wat kun je doen om aan de juiste mensen te komen? 

Procestechniek.nl is al 15 jaar dé plek voor arbeidsbemiddeling in de procesindustrie en heeft veel ervaring met het werven van technisch personeel. Om je te helpen met het vervullen van die technische vacatures, hebben zij een aantal tips opgesteld die jou kunnen helpen bij het werven van technisch personeel.

Technisch personeel vinden in deze markt

Het tekort aan vakbekwame technici is de afgelopen tijd verder toegenomen. Het vinden van geschikte mensen voor het vervullen van jouw vacature kan knap lastig zijn. Ga je zelf op zoek naar technici, dan heb je te maken met hoge concurrentie. Maar hoe slaag je er dan toch in? 

Tip 1: Wees waar jouw doelgroep is

Heb je een vacature openstaan voor een servicemonteur, een procesoperator of bijvoorbeeld een installateur? Misschien denk je het eerste aan LinkedIn. Want dat is het platform voor het vinden van mensen, toch?

Maar deze technici vind je niet zo snel op LinkedIn. Mbo-geschoolde technici doen over het algemeen niet zoveel met LinkedIn.

Zorg dus dat je werft op plekken waar zij wél zijn. 

Wat ideeën: 

  • Sponsor de plaatselijke voetbalclub 

  • Plaats een billboard

  • Wees zichtbaar op een platform als Facebook 

  • Vraag mensen in je eigen netwerk of zij nog iemand kennen

  • Vraag medewerkers om mee te zoeken in hun netwerk. Kunnen zij iemand aandragen die past bij de functie? Zet er dan een leuke aanbrengbonus tegenover, zodat ze er wat moeite voor willen doen.

Tip 2: Benadruk ontwikkelmogelijkheden

Onderzoek wijst uit dat technici over het algemeen heel loyaal zijn aan hun werkgever. Om ze toch over te halen om bij jouw bedrijf te komen werken, kan het bieden van groei- en ontwikkelmogelijkheden de doorslaggevende factor zijn. Na salaris, zijn doorgroeimogelijkheden dé motivatie om te switchen van baan.

Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is standaard voor iedere werknemer een ontwikkelbudget vrijmaken, dat zij in kunnen zetten om ieder jaar een cursus of korte opleiding te kiezen en volgen. Goed om technici aan je te binden, maar ook goed voor de toekomst van het bedrijf.

Schets daarnaast ook een duidelijk ontwikkelpad binnen jouw bedrijf. Hoe kan jouw nieuwe medewerker doorgroeien binnen jouw organisatie? Wat is zijn toekomstperspectief binnen het bedrijf?

Tip 3: Verander je selectiecriteria

Ieder bedrijf heeft een ideaalplaatje voor zich. Vaak wordt gezocht naar een vakbekwaam en ervaren iemand, die niet teveel geld kost. Zij-instromers of op het eerste oog minder bekwame mensen worden afgewezen. Maar hier zit wel een grote kans! De motivatie van deze groep is heel groot. Ja, als de persoon niet direct aan het ideaalplaatje voldoet, dan moet je aandacht steken in de ontwikkeling van de deze persoon. Maar het bieden van een externe opleiding is vaak al voldoende om deze persoon prima in te kunnen zetten.

Tip 4: Verlaag je risico met inhuur

Durf je niet iemand aan te nemen die niet direct voldoet aan het ideaalplaatje? Kies er dan voor om die persoon in te huren, bijvoorbeeld met een uitzendcontract of payroll-constructie. Je zit dan niet vast aan lange contracten en bent veel flexibeler als deze persoon toch niet de ontwikkeling doormaakt die jij voor ogen had. Daar staat wel tegenover dat die persoon ook geen verplichtingen naar jou toe heeft. Is het gras bij de buren groener, dan is de overstap snel gemaakt.

Tip 5: Werk aan je werkgeversmerk

Iedereen wil graag leuk werk doen, collega’s hebben waarmee het klikt, trots zijn op het bedrijf waarvoor hij werkt, blij zijn met het salaris dat gestort wordt… Allemaal dingen waar werknemers blij van worden. Laat zien dat jouw bedrijf een leuk bedrijf is om voor te werken. Vier successen en zorg ervoor dat anderen dat zien.

Bouw aan je werkgeversmerk. Want ook werving van personeel is marketing. Hoe positiever het plaatje van jouw werkgeversmerk is in het brein van potentiële kandidaten, des te sneller zullen ze de overstap maken naar jou. 

Tip 6: Schakel hulp in met een uitgebreid netwerk

Heb je deze tips in de praktijk gebracht, maar blijft het lastig om de juiste technici te vinden? Schakel dan een recruiter of werving- en selectiebureau in die actief is in jouw branche of vakgebied. Let daarbij op dat je kiest voor een bureau of persoon die veel connecties heeft in jouw doelgroep. Er zijn talloze specialistische werving- en selectiebureaus (zoals procestechniek.nl), die een grote poule met kandidaten hebben opgebouwd die passen bij jouw bedrijf. Zo vergroot je jouw kans aanzienlijk om de juiste persoon te vinden.