Bedrijven overleven crises dankzij flexibel personeelCorona leerde ons één ding heel duidelijk: bedrijven die snel kunnen schakelen, overleven. Die met alleen vast personeel? Die kwamen vaak in de problemen. Mijn buurman runt een logistiek bedrijf en vertelde me dat hij tijdens de pandemie zijn omzet zag verdubbelen door alle online bestellingen. Gelukkig werkte hij al jaren samen met een goed uitzendbureau. Anders had hij al die extra orders nooit kunnen verwerken. Terwijl andere bedrijven weken nodig hadden om mensen te vinden en in te werken, kon hij binnen dagen uitbreiden. Dat is de kracht van uitzendwerk in moeilijke tijden. Je kunt snel opschalen wanneer het nodig is, maar ook inkrimpen als de storm overwaait. Bedrijven die dit begrijpen, komen sterker uit elke crisis. Ze gebruiken uitzendkrachten niet als goedkope oplossing, maar als strategische flexibiliteit. En dat maakt het verschil tussen overleven en floreren. Snel inspelen op veranderende vraag wordt makkelijkVorig jaar zag ik het bij een vriend die een webshop heeft. In december liepen zijn verkopen ineens door het dak door een viral video over zijn product. Leuk natuurlijk, maar hij kreeg duizenden bestellingen terwijl hij maar twee vaste medewerkers had. Paniek! Gelukkig kende hij de mensen van een uitzendbureau en kon hij binnen drie dagen vijf extra mensen aan het werk zetten. Pakken, labelen, verzenden. Zonder die flexibiliteit had hij klanten moeten teleurstellen en was zijn kans verkeken. Seizoensarbeid speelt hier ook een rol. Denk aan de feestdagen, zomervakantie, schoolvakanties. Dan zijn de behoeften heel anders dan normaal. Een uitzendkracht kan precies op die momenten het verschil maken. Je hoeft geen vast contract aan te gaan voor iemand die je misschien maar zes weken nodig hebt. Dat scheelt enorm in kosten en zorgen. Flexibiliteit is goud waard in onzekere tijden. Kosten beheersen zonder mensen te ontslaanNiemand wil mensen ontslaan. Dat is vervelend voor iedereen. Maar soms moet je wel bezuinigen. Hier ligt de waarde van slim personeelsbeleid. Als je een mix hebt van vaste krachten en uitzendwerk, kun je geleidelijk afbouwen zonder drastische maatregelen. Een bekende van me die een restaurant heeft, deed dit tijdens de lockdowns. Hij hield zijn kernteam intact maar liet tijdelijke contracten aflopen. Toen het weer beter ging, kon hij dezelfde mensen vaak weer inschakelen. Die hadden begrip omdat hij eerlijk was geweest. Ze wisten dat hij ze weer zou bellen zodra het kon. Door die flexibele aanpak kon hij zijn restaurant open houden terwijl anderen failliet gingen. Het is niet keihard of harteloos. Het is gewoon realistisch omgaan met de situatie. Uitzendwerk geeft je die ademruimte die je nodig hebt om moeilijke periodes door te komen zonder je hele team kwijt te raken. Nieuwe vaardigheden binnenhalen zonder risicoCrises dwingen bedrijven om anders te denken. Ineens heb je skills nodig die je niet in huis hebt. Digitalisering, nieuwe software, andere werkprocessen. Moet je dan meteen iemand vast aannemen? Vaak niet. Via uitzendwerk kun je eerst uitproberen of die nieuwe aanpak echt werkt. Een IT-bedrijf hier in de buurt deed dat slim tijdens de coronacrisis. Ze hadden ineens veel vraag naar thuiswerk-ondersteuning, maar wisten niet of dat zou blijven. Via De Koning Uitzendbureau huurden ze een specialist in voor drie maanden. Die kon hun team trainen en de nieuwe dienst opzetten. Achteraf bleek het een goudmijn. Nu hebben ze die dienst in vast aanbod en hebben ze die specialist ook vast aangenomen. Maar zonder dat tijdelijke contract hadden ze nooit de sprong durven wagen. Uitzendwerk laat je experimenteren zonder je vast te leggen. Perfect voor onzekere tijden. Netwerk uitbreiden voor toekomstige kansenWat veel bedrijven niet beseffen: elke uitzendkracht brengt een netwerk mee. Die persoon heeft eerder ergens anders gewerkt, kent andere mensen, heeft andere ervaringen. Dat kan heel waardevol zijn. Een vriend van me heeft een bouwbedrijf en kreeg via een tijdelijke kracht contact met een nieuwe leverancier. Die bleek veel goedkoper dan zijn vaste partner. Dat scheelt hem nu duizenden euro’s per jaar. Een ander voorbeeld: een uitzendkracht bij een marketingbureau wist van vacatures in Den Haag bij een groot bedrijf. Ze tipte haar tijdelijke werkgever, die kon inschrijven op de aanbesteding en won. Toeval? Nee, gewoon het voordeel van verschillende mensen in je bedrijf. In crisistijden zijn nieuwe contacten en kansen extra belangrijk. Je weet nooit waar de volgende opdracht vandaan komt. Uitzendkrachten kunnen die deuren openen. Kennis en ervaring van buiten verrijkt je teamSoms zit je als bedrijf vast in je eigen manier van werken. Dat is logisch, maar niet altijd handig. Uitzendkrachten komen van buiten en zien dingen anders. Vorige maand werkte er een tijdelijke kracht bij mijn accountant. Die had eerder bij een modernere praktijk gewerkt en stelde voor om bepaalde processen te digitaliseren. Mijn accountant was daar nooit op gekomen, maar het blijkt een enorme tijdsbesparing. Zijn vaste team was zo gewend aan de oude manier dat niemand het ter discussie stelde. Verse blik, nieuwe ideeën. Dat is wat uitzendwerk je geeft. Vooral in crisistijden kun je dat goed gebruiken. Misschien denk je te beperkt, misschien zie je kansen over het hoofd. Iemand van buiten kan je helpen om out of the box te denken. En seizoensarbeid speelt hier ook mee. Mensen die verschillende sectoren kennen, brengen cross-over kennis mee. Dat kan leiden tot verrassende verbeteringen. Begin nu met het opbouwen van flexibele teamsWacht niet tot de volgende crisis om na te denken over flexibiliteit. Begin nu met het opbouwen van goede relaties met uitzendbureaus. Leer welke mensen beschikbaar zijn, wat hun kwaliteiten zijn. Zorg dat je een pool hebt van betrouwbare uitzendkrachten die je kent en vertrouwt. Test ze uit in rustige tijden, zodat je weet op wie je kunt rekenen als het druk wordt. Maak duidelijke afspraken over beschikbaarheid en kosten. Hoe beter je voorbereid bent, hoe sneller je kunt schakelen als het nodig is. Kijk ook naar seizoenspatronen in je branche. Wanneer heb je extra mensen nodig? Plan dat in. Nederlandse bedrijven die dit slim aanpakken, komen sterker uit elke crisis. Ze zien uitzendwerk niet als noodoplossing, maar als strategisch instrument. De vraag is niet of er weer een crisis komt, maar wanneer. Ben je er klaar voor? Start vandaag met het bouwen van je flexibele team. Het kan het verschil maken tussen overleven en groeien in moeilijke tijden. |
https://www.dekoninguitzendbureau.nl/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Nieuw instapmodel: de Ibiza Reference De nieuwe Ibiza die SEAT afgelopen zomer introduceerde, heeft nu een nieuw instapmodel gekregen: de Ibiza Reference. De nieuwe Ibiza valt direct op door zijn...
- Kia EV6 uitgeroepen tot ‘Best of the Best’ Kort nadat hij werd uitgeroepen tot ‘Car of the Year 2022’, heeft de meermaals bekroonde Kia EV6 óók de algemene overwinning behaald bij de prestigieuze...
- Een hondenriem kiezen: welk type en waarom? Een hondenriem kiezen: welk type en waarom? Voor dagelijks gebruik, zoals wandelen of trainen, is bijna elke riem geschikt. Echter, als uw pup worstelt met...
- Waar kun je voordelig notitieboekjes bedrukken? Notitieboekjes bedrukken met logo – Een goed idee voor elk bedrijf Notitieboekjes zijn een handige manier om belangrijke notities te maken en informatie op te...
- Hoe ondernemers succesvol worden Veel mensen dromen ervan om ooit hun eigen bedrijf te starten. De vrijheid lonkt, net als het idee om je eigen koers te varen. Toch...
- 6 tips voor het werven van technici Ben je op zoek naar technisch personeel? Dan kan de krapte op de arbeidsmarkt je in de weg zitten. Momenteel is er meer vraag naar...