inter Zakelijk
Image default
Marketing en reclame

Wat is een influencer en hoe zet je hem of haar in voor je merk?

Je hebt ze ongetwijfeld al eens voorbij zien komen op je feed: jonge meiden (en jongens!) die hun doelgroep inspireren met vlogs en aantrekkelijke productfoto’s van dingen die ze promoten. Het doel? Jou stimuleren om een aankoop te doen bij een bepaald merk. Maar wat is een influencer nou precies? En waarom is het eigenlijk handig om ze in te zetten voor jouw merk?

Een influencer, wat is dat precies?

Een influencer is een persoon die het gedrag en de mening van anderen via sociale media beïnvloedt. Ze kunnen ook via andere marketingkanalen beïnvloeden, maar meestal gebruiken ze hier social media voor, omdat hun volgers daar zitten. Ze hebben vaak veel betrokken volgers waardoor ze dus binnen een grote kring jouw merk kunnen promoten. Een influencer kan van alle leeftijden zijn. Meestal zijn het jonge meiden of jongens, maar ook oudere mensen kunnen een influencer zijn, afhankelijk van hun doelgroep.

Waarom zet je een influencer in voor je merk?

Het gebruik van influencers kan super waardevol zijn. Ze kunnen helpen bij het vergroten van je bereik en het verbeteren van je naamsbekendheid. Bovendien stimuleren ze de verkoop doordat ze hun volgers kunnen aanraden om jouw producten te kopen. Online marketingbureau The Sequel helpt je graag met het opzetten van een goede socialmediastrategie voor jouw merk. 

Hoe zet je een influencer in en waar moet je op letten? 

Ten eerste is het belangrijk om de juiste influencer te vinden die past bij jouw merk en doelgroep. Kijk naar zijn of haar content, betrokkenheid en geloofwaardigheid. Zorg ervoor dat de influencer authentiek is en aansluit bij de waarden van je merk. Stel ook duidelijke doelen voor jullie samenwerking. Houd daarbij altijd in je achterhoofd welke doelen je nastreeft voor jouw social media strategie. Wil je meer volgers krijgen? Meer productverkoop genereren? Of misschien gewoon je merkbekendheid vergroten? Bepaal wat succes voor jou betekent, en communiceer deze doelen ook aan de influencer waarmee je samenwerkt. Hij of zij kan hierdoor extra rekening houden met jouw wensen. Je betaalt hen er tenslotte ook voor!

Vertrouw op het proces

Wees flexibel en laat hem of haar een eigen unieke draai geven aan de promotie van jouw merk. Sommige bedrijven houden heel erg vast aan een van tevoren bepaalde strategie, maar juist bij influencermarketing loont het om soms wat buiten de lijntjes te kleuren. Als zij authentieke vlogs of foto’s maken die bij hun eigen stijl passen, spreekt dit niet alleen hun volgers aan, maar het zorgt ook voor een authentieke connectie tussen de influencer, jouw merk en het publiek.Kies dus slim, stel de juiste doelen en wees flexibel. Met de juiste influencer aan boord kan je jouw merk zeker goed onder de aandacht brengen.

 

https://thesequel.nl/