Phishing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij de aanvaller bedrieglijke e-mails, tekstberichten of websites verstuurt die legitiem lijken, maar in werkelijkheid zijn ontworpen om mensen te manipuleren om persoonlijke informatie of financiële gegevens vrij te geven. Dit is risicovol voor zowel bedrijven als particulieren, omdat nietsvermoedende gebruikers privégegevens verstrekken die vervolgens kunnen worden gebruikt voor kwaadaardige doeleinden, zoals identiteitsdiefstal, creditcardfraude of financiële zwendel. Het is dan ook belangrijk dat we ons bewust zijn van phishing-aanvallen en maatregelen nemen om zichzelf te beschermen tegen slachtoffers. Welke maatregelen kunnen bedrijven ondernemen om zich te beschermen tegen phishing? In dit artikel zetten we enkele tips op een rijtje. 1. Het ontwikkelen van een anti-phishingbeleidBedrijven kunnen verschillende maatregelen nemen om zich tegen phishing-aanvallen te beschermen. Om te beginnen is het belangrijk dat een effectief anti-phishingbeleid wordt ontwikkeld, door middel van het geven van training en voorlichting aan personeel over het herkennen van phishing-e-mails en andere potentieel schadelijke berichten. Daarnaast moeten bedrijven informatie verstrekken over hoe ze phishing-e-mails en andere kwaadaardige berichten kunnen herkennen, bijvoorbeeld door altijd uit te kijken naar verdachte koppelingen of bijlagen, door e-mailadressen van afzenders te controleren om er zeker van te zijn dat ze legitiem zijn en door niet te klikken op koppelingen van onbekende afzenders. Bedrijven moeten hun werknemers ook wijzen op hun verantwoordelijkheid als het gaat om de bescherming van gevoelige gegevens en de privacy van gegevens. Door het bewustzijn van phishing-bedreigingen te vergroten en werknemers te voorzien van kennis, kunnen bedrijven potentiële inbreuken door phishing-aanvallen voorkomen. 2. De implementatie van anti-phishingsoftwareHet gebruik van e-mailfiltersoftware is uitermate geschikt om verdachte inhoud te detecteren voordat deze de gebruikers bereikt, en het automatisch controleren van alle inkomende communicatie op afwijkingen of tekenen van een phishing-aanval. 3. Een goed wachtwoordbeleid invoerenDaarnaast moeten bedrijven overwegen MFA (Multi-Factor Authentication) te implementeren voor gevoelige accounts en gegevens. Door deze strategieën toe te passen en op de hoogte te blijven van de nieuwste bedreigingen, kunnen bedrijven hun risico om slachtoffer te worden van phishing-aanvallen verkleinen. Bedrijven kunnen verschillende stappen ondernemen om het wachtwoordbeleid en de cyberveiligheid te verbeteren. Ten eerste moeten zij werknemers aanmoedigen om sterke wachtwoorden aan te maken met een combinatie van hoofdletters en kleine letters, cijfers en speciale tekens. Ten tweede moeten bedrijven alle medewerkers verplichten hun wachtwoorden regelmatig te veranderen, minstens om de zes maanden. Ten slotte moeten bedrijven tweefactorauthenticatie of Multi-Factor Authenticatie (MFA) afdwingen voor gevoelige accounts en gegevens.
|
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- IT security awareness Wat doet jouw organisatie aan cybersecurity? Je ontkomt er eigenlijk niet meer aan, want een succesvolle cyberaanval kan ernstige gevolgen hebben. Zo kunnen processen of...
- Tips voor veilig werken met steigers We weten allemaal dat werken op steigers soms erg gevaarlijk kan zijn. Je mag de juiste veiligheidsmaatregelen voor steigers nemen, maar dingen kunnen uit de...
- Verschillende soorten visitekaartjes Visitekaartjes zijn er in allerlei verschillende soorten en maten. Het papieren visitekaartje is natuurlijk de bekendste van allemaal en daarmee waarschijnlijk ook meteen het...
- Wat is het verdichten van de boekhouding? De Nederlandse boekhouding is een onderdeel van het Nederlandse boekhoudsysteem. Het is het proces van het registreren van financiële transacties. Afhankelijk van het type bedrijf...
- 5 Tips voor het verhogen van de betrokkenheid met coaching Wanneer een werknemer zich niet betrokken voelt, kan dat een negatieve impact hebben op de motivatie, vooruitgang, houding en het vertrouwen. Zonder goede werkbetrokkenheid kunnen...
- Waarom kiezen bedrijven voor device lifecycle management? Steeds meer bedrijven merken dat ze veel geld en tijd kwijt zijn aan IT. Een bedrijf heeft natuurlijk tal van apparaten en digitale middelen nodig....