inter Zakelijk
Image default
Zakelijke dienstverlening

5 Tips voor het verhogen van de betrokkenheid met coaching

Wanneer een werknemer zich niet betrokken voelt, kan dat een negatieve impact hebben op de motivatie, vooruitgang, houding en het vertrouwen. Zonder goede werkbetrokkenheid kunnen werknemers bovendien moeite hebben om hun doelen te bereiken en te realiseren. Als coach kan het moeilijk zijn werknemers te coachen om hun betrokkenheid te verbeteren, maar hier zijn enkele tips die kunnen helpen.

1. Werk aan een gezonde bedrijfscultuur

Of je werknemers nu op kantoor werken of buiten in de natuur, maak het werk aangenaam! Het is mogelijk om een bedrijfscultuur te creëren waarin mensen zich gelukkig voelen op het werk. Dit kan worden bereikt door de werkomgeving inclusief, ondersteunend en leuk te maken. 

Geef werknemers een persoonlijke reden om naar het werk te komen door hun ontwikkeling centraal te stellen. Dit creëert een leercultuur waarin werknemers zich gewaardeerd en gesteund voelen om hun professionele potentieel te bereiken.

2. Geef onderwerpen voor discussie

Zonder een specifiek gespreksonderwerp kunnen coachingssessies snel onproductief en misschien zelfs ongemakkelijk worden. Discussiethema’s kunnen werknemers helpen na te denken over hun eigen werk en beter te begrijpen hoe zij kunnen bijdragen aan de organisatie. Onderwerpen kunnen zijn: verantwoordelijkheden, doelstellingen, uitdagingen en beste praktijken.

Werkgevers moeten een reeks gespreksonderwerpen aanbieden die betrekking hebben op verschillende aspecten van het werk van de werknemers. Het is ook belangrijk om werknemers de kans te geven vragen te stellen en ideeën uit te wisselen.

3. Biedt mogelijkheden tot het geven van feedback

Een hogere betrokkenheid van de werknemers kan worden gerealiseerd door een luisterend oor te bieden. Door mogelijkheden te geven voor het ventileren van feedback, voelen werknemers zich gehoord en kunnen er specifieke verbeteringen worden toegepast die de werkvloer ten goede zullen komen. Feedbackmogelijkheden zijn belangrijk, want het stelt werknemers in staat zich uit te spreken over hun eigen ontwikkeling. Daarnaast geeft het werknemers een gevoel van eigenaarschap en stimuleert actief hun eigen ontwikkeling.

4. Steun en aanmoediging 

Je moet bereikbaar zijn wanneer werknemers hulp nodig hebben, hun woede willen uiten of obstakels tegenkomen. Het is dus van vitaal belang dat coachingssessies worden ingezet om ondersteuning en motivatie te bieden, en zo nodig koerscorrectie.

Werk met hen samen om hun positieve en negatieve gedrag te analyseren. Hoe meer tijd je besteedt aan hun ontwikkeling, hoe meer zij je zullen vertrouwen en de communicatie zullen verbeteren.

5. Professionele coaches inschakelen

Tenslotte is het van vitaal belang om coaches in te schakelen die verstand hebben van zaken. Zorg er daarom voor dat je coaches in opleiding de juiste hulpmiddelen biedt om hun coachingsvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Voor meer informatie over coachingsopleidingen, maak kennis met Coaching bij Inzicht, het startpunt voor verdere ontwikkeling!

https://www.inzicht.nl/coaching